Mencari Hidayah dan CINTA

Buku : Hidayah Cinta

Penulis : Ilham Hamdani

Keluaran: PTS Milennia (cetakan pertama 2008)

Buku ini adalah buku kedua yang berjaya dihasilkan oleh penulis ini, iaitu Ilham Hamdani , selepas karya awalnya yang bertajuk Mekar Sakura di Mimbar Cinta. Jika anda pernah membaca karaya awalnya dalam bentuk cerpen ini, sudah tentu anda sendiri dapat menjangkakan plot-plot yang bakal berlaku dan dihadapi sendiri oleh watak utama dalam buku ini iaitu Umar Thilmsani. Hal seperti ini dengan sendirinya akan menyebabkan mood pembaca untuk membacanya menjadi kurang. Namun, hampir kebanyakan jalan cerita dalam novel ini nampaknya mempunyai kekuatan yang berbeza dan tersendiri dan ianya masih boleh dikategorikan menarik untuk terus dibaca . Ini kerana penulis berjaya mengadunkan banyak cerpen yang dihasilkannya dalam karya awalnya untuk di ‘terjemahkan’ pula dalam bentuk sebuah novel seperti ini. Jika sebelum ini anda dihidangkan dengan cerpen-cerpen yang pelbagai wataknya, kini dengan novel ini, beberapa watak dengan pelbagai plot-plot yang diekstrak daripada cerpen-cerpennya sebelum ini berjaya dihasilkan.

Berkenaan dengan cerita dalam novel ini, Ianya mengisahkan seorang pemuda Malayu yang juga penuntut Universiti Ibraki, Jepun bernama Umar Thilmisani meneruskan pengajiannya di Jepun. Dia merupakan anak tunggal dalam keluarganya. Tanpa kehadiran ibu, datuk dan neneknya di sisi yang telah lama pergi meninggalkannya, beliau kini terpaksa meneruskan pengajiannya di sana, seharusnya adalah atas dorongan ayahnya yang mahu melihatnya mempunyai kerjaya pada masa akan datang. Berbeza dengan pendiriannya sendiri, beliau semahunya mahu menjadi seorang ustaz atau pendakwah yang mempunyai lulusan Al-Azhar Mesir, Sebagaimana yang dimahukan oleh allahyarham datuknya sebelum datuknya itu meninggal. Tetapi takdir mengubah hidupnya, kemahuan ayahnya yang kerjaya sentiasa sahaja ’outstation’ mengikut pegawai kedutaan Malaysia perlu sahaja dituruti.

Kehidupannya di sana seperti biasa sahaja. Tetapi apa yang membezakannya dengan rakannya yang lain adalah sikapnya yang suka berpergian ke tasik sambil membawa peralatan untuk melukis, memberikan kehairanan pada rakan senegaranya yang lain. Namun di situlah segalanya bermula. Insiden yang berlaku pada seorang gadis Jepun yang ingin membunuh diri berjaya diselamatkannya. Tetapi dia sendiri menerima tamparan hebat kerana teruk dimaki hamun oleh gadis Jepun itu. Namun, beliau pasrah.

Dalam babak yang lain pula, Umar Thilmisani kerap juga berusrah dengan rakan -rakan senegaranya yang lain mahupun dengan mereka yang berbangsa arab seperti Palestin dan Pakistan. Perkenalannya dengan beberapa tokoh penting yang memperjuangkan Islam di bumi Jepun seperti Brother Qusai dan Sister Arwa telah membuka mindanya untuk menyebarkan dakwah di sana, yang mana negara seperti itu memerlukan pendekatan yang berbeza dalam menyebarkan dakwah. Hasilnya, beliau dan rakannya berjaya mengadakan sebuah surau untuk bersolat di sebuah kondominium berhampiran untuk dijadikan pusat pertemuan dan perkenalan dengan sesama muslim yang lain.

Ketika di sana juga, dia berpeluang berkenalan dengan keluarga angkat (yang dipanggilnya Outousan dan okassan) dan juga beberapa kenalan pemuda-pemudi Jepun yang lain, seperti Koyama Hiroo, Yumiko ,Hiriyama Shirui dan Suzuki Aoyama. Dengan adanya mereka ini adalah bertujuan untuk menghidupkan watak dan suasana yang terdapat di bumi Jepun itu sendiri.

Berbalik pada gadis Jepun tadi yang bernama Takahashi Ayumi tadi, perbuatan bunuh diri yang dihalang oleh lelaki Melayu itu tadi menyebabkannya dirinya meradang dan marah, sehinggakan sukar dikawal oleh rakannya. Tetapi perasaan itu berbaur hilang tatkala dia sendiri merasakan perlunya meminta maaf pada si pemuda itu tadi. Perkenalannya dengan pemuda itu seterusnya membawanya kepada perkenalannya dengan Islam secara lebih dekat. Namun halangan dan dugaan mendatang tatkala dia sendiri mahu menghadirkan diri pada Islam. Ini termasuklah diseksa oleh ayah kandungnya yang beragama Taoisme bagi memaksanya balik ke agamanya. Apakah yang akan berlaku seterusnya, sama-samalah mengambil peluang untuk membacanya. Kebetulan ketika saya menulis ini, sedang berlangsung pesta buku yang berpusat di PWTC. Jadi, ambillah peluang yang ada ini untuk mencari pelbagai judul buku yang baru. Pesta buku ini berlangsung sehingga ahad , 3 Ogos ini.

PS: Daripada cerita ini jelas memaparkan dakwah Islam boleh disampaikan di mana-mana, tetapi perlukan pendekatan yang berbeza sesuai dengan keadaan tempat dan keadaan. Sebagaimana juga Method dakwah yang dilakukan oleh Hassan Al- Banna, dakwah dan pidatonya boleh sahaja diterima oleh pendengar di madrasah mahupun di kedai kopi tatkala para pendengarnya mahukan kata-kata perangsang demi membangkitkan semangat untuk berbakti kepada Islam.

” Dan jikalau Kami jadikan Al Quran itu suatu bacaan dalam bahasa selain Arab, tentulah mereka mengatakan: “Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya?” Apakah (patut Al Quran) dalam bahasa asing sedang (rasul adalah orang) Arab? Katakanlah: “Al Quran itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang-orang mukmin. Dan orang-orang yang tidak beriman pada telinga mereka ada sumbatan, sedang Al Quran itu suatu kegelapan bagi mereka[1334]. Mereka itu adalah (seperti) yang dipanggil dari tempat yang jauh.”

(QS Fushshilat ayat 44)

[1334]. Yang dimaksud suatu kegelapan bagi mereka ialah tidak memberi petunjuk bagi mereka.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s